Lista trenerów
Umysł ludzki jest niczym ogród: jeśli chcemy, żeby rosły w nim piękne kwiaty, musimy najpierw go wyplewić. (…) Powinniśmy także sporządzić listę wszystkich naszych talentów i cech pozytywnych. Kwiaty nie będą potrzebowały wiele czasu, aby zakiełkować. Staniemy się bardziej świadomi naszych własnych dobrych cech i uzdolnień.
John Powell SJ Twoje szczęście jest w tobie
APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ
Gdy ktoś się zrani lub skaleczy sięga do apteczki pierwszej pomocy medycznej, by szybko opatrywać rany, zaklejać plastrem zadrapania lub podać leki uśmierzające ból. A co się dzieje, jeśli mamy do czynienia ze zranieniem emocjonalnym?
Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale by również odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną.
Celem programu APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E.P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.
Program składa się z 10 części tematycznych, które koncentrują się na kształtowaniu pozytywnych postaw i zachowań, poprzez rozwijanie odporności psychicznej oraz optymistycznego podejścia do życia.
Zasady prowadzenia zajęć
Czas - Program składa się z 10 części tematycznych. Każda z nich obejmuje 3 spotkania po 45 minut, prowadzone zazwyczaj raz w tygodniu. Zakłada się, że optymalne rezultaty przyniesie zrealizowanie wszystkich spotkań w trakcie jednego roku szkolnego. Program został tak zbudowany, że dwa pierwsze spotkania w każdej części są najistotniejsze dla danego tematu, a trzecie spotkanie ma charakter rozszerzający. W przypadku, gdy z powodu ograniczeń czasowych nie można przeprowadzić programu w całości, trzecie spotkania mogą być realizowane w kolejnym roku szkolnym jako swoista kontynuacja programu APTECZKA.
Zajęcia z dziećmi mogą być prowadzone w ramach godzin wychowawczych, psychoprofilaktycznych, dodatkowych zajęć dydaktycznych.
Program APTECZKA można potraktować jako projekt, który realizujemy z całą klasą lub placówką, przez cały rok szkolny każdemu z 10 tematów poświęcając jeden miesiąc. Mogą to być również tematy przewodnie programu wychowawczego.
Najważniejszym zadaniem nauczyciela prowadzącego spotkania w programie APTECZKA jest zapewnienie bezpiecznej, przyjaznej, nieoceniającej atmosfery, aby dzieci mogły się angażować i wypowiadać bez obaw o ocenę, krytykę, czy wyśmianie przez rówieśników.
Nasze doświadczenia z tym programem pokazują, że już po pierwszych spotkaniach można dostrzec efekty i zmiany w samopoczuciu zarówno uczniów, jak i nauczyciela. Jesteśmy głęboko przekonane, że istotą procesu kształcenia i wychowania jest tworzenie warunków do harmonijnego rozwoju wszystkich sfer osobowości każdego ucznia, a dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne dziecka wpływają na jego motywację do nauki i zwiększenie możliwości poznawczych, co przełoży się również na podniesienie wyników w nauce.
Zapraszamy do współpracy!
Sylwia Wierzchowska i Elżbieta Nerwińska - autorki
Materiały, zasoby do programu:
Realizacja programu powinna przyczynić się do rozwijania w dzieciach umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami poprzez kształtowanie uważnego myślenia, budowania pozytywnych przekonań, wiary w siebie i zrozumienia dla innych.
Celem programu APTECZKA jest rozwijanie w dzieciach w wieku 8-12 lat podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do samodzielnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych, by wzmocnić ich odporność na stres, kształtować optymistyczne, pozytywne nastawienie do życia. Autorki programu - Sylwia Wierzchowska oraz Elżbieta Nerwińska, podążając za założeniami psychologii pozytywnej, sformułowanymi przez amerykańskiego psychologa Martina E. P. Seligmana, przyjęły, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.
W programie APTECZKA wykorzystana została koncepcja UWAŻNOŚCI (Mindfulness) oraz opracowana przez Jon Kabat – Zinna metoda redukcji stresu w oparciu o uważność. Na ich podstawie zaproponowane zostały działania mające na celu rozwijanie i wzmacnianie następujących umiejętności: rozpoznawania i nazywania uczuć, uważnego słuchania, współpracy, budowania dobrych relacji z innymi, rozpoznawania i przekształcania przekonań ograniczających oraz kształtowanie postaw: optymizmu, współpracy, kreatywności, wytrwałości, dbania o zdrowie, szczerości, życzliwości, wdzięczności i odwagi w snuciu marzeń.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
„Można powiedzieć, że żyjemy tylko wtedy, gdy nasze serca są świadome posiadanych skarbów.”
Thornton Wilder
Program wyrósł z marzeń i potrzeb autorek związanych z potrzebą kształtowania pozytywnego postrzegania siebie i świata. Rozwijał się powoli od roku 2009, ale szczególnego wiatru w żagle dostał pod wpływem 10 Wskazań dla zachowania zdrowia psychicznego i projektu Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej dla dzieci, zaprezentowanego przez Sigrun Danielsdottir z Islandii na międzynarodowych warsztatach dla koordynatorów programu Przyjaciele Zippiego (Oxford 2012). Programy te są jednak zupełnie niezależne i autorki polskiego programu nie korzystały z materiałów do programu zrealizowanego w Islandii.
Sylwia Wierzchowska – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, pedagog, tutor, trener umiejętności psychospołecznych i programów promocji zdrowia m.in.: Przyjaciele Zippiego, Szkoła dla Rodziców i Wychowawców, Program Wspierania Rodziny, Odyseja Umysłu. Autorka i współautorka własnych programów m.in.: Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej, programów kształtujących umiejętności społeczne, tutorskiej metody na rodzinne spotkania przy stole; gier edukacyjnych;
Elżbieta Nerwińska – pedagog, nauczyciel, tutor, trener programów: Przyjaciele Zippiego, Strażnicy Uśmiechu, Tutoring Szkolny. Przez wiele lat związana z systemem doskonalenia nauczycieli, m.in. dyrektor Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, dyrektor i twórczyni Centrum Pozytywnej Edukacji – niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli.
Rok szkolny |
Ilość szkoleń |
Ilość uczestników |
2016/17 |
19 |
258 |
2017/18 |
27 |
377 |
2018/19 |
35 |
517 |
Razem |
81 |
1152 |