groupshot_male
Program Przyjaciele Zippiego to jeden z najlepszych programów promocji zdrowia na świecie.  Obecnie jest realizowany w 28 krajach i uczestniczyło w nim już ponad 700 000 dzieciW dniach 24-27 września 2012 r. w New College w Oxfordzie odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyło 48 przedstawicieli z 17 krajów, reprezentujących między innymi Trynidad i Tobago, Kanadę, USA, Singapur, Brazylię, Jordan, Mauritius czy Islandię. Było to już trzecie seminarium zorganizowane dla partnerów i koordynatorów krajowych Programu Przyjaciele Zippiego.

Podobnie jak poprzednie, spotkanie to miało na celu wymianę doświadczeń, wspólne uczenie się, dzielenie się  pomysłami i było okazją do snucia refleksji oraz planów na przyszłość. Świetna organizacja, przyjazna atmosfera, a także zaangażowanie wszystkich uczestników – spowodowały, że to seminarium było niezwykle inspirujące i użyteczne. Spotkanie ludzi z różnych stron świata, połączonych wspólną ideą partnerstwa dla dzieci – to czas radosnej wymiany i „ładowania akumulatorów”.

Wśród wielu bardzo interesujących sesji, przedstawiciele różnych krajów prezentowali krótkie historie sukcesu „Success Stories”, oto niektóre z nich:

  • W północnej Anglii jeden z trenerów, w ramach szkoleń dla nauczycieli, prowadzi spotkanie z dziećmi w obecności grupy nauczycieli, przygotowywanych do realizacji programu. Takie „lekcje Zippiego” na żywo bardzo wzbogacają wiedzę i praktyczne umiejętności nauczycieli;
  • W Argentynie Zippi pomógł chłopcu rozmawiać z tatą na temat śmierci mamy;
  • W Polsce (w przedszkolu nr 224 Sióstr Felicjanek w Warszawie) dzieci zabierały Zippiego do domu na sobotę i niedzielę. Rodzice zaczęli ilustrować i opisywać te wizyty w księdze wędrówek Zippiego pt. „Zippi poznaje świat”. Każda następna rodzina starała się, żeby zaproponować jakąś atrakcyjną wycieczkę, wspólne aktywności, wymyśleć coś, czego jeszcze Zippi nie robił w czasie poprzednich wizyt. Dzieci nie mogły się doczekać na odwiedziny Zippiego, nie tylko ze względu na Zippiego, ale również, a może nawet przede wszystkim ze względu na wspólnie spędzany czas w rodzinie.
  • Nauczycielka z Anglii pracująca z dziećmi o specjalnych potrzebach, powiedziała: „Realizacja podstaw programowych powoduje, że wiele czasu poświęcamy na uczenie o wyprawach Vikingów, czy historii Tudorów. Często jestem zadziwiona, jak wiele wnosi do edukacji naszych dzieci program Przyjaciele Zippiego. Nasze dzieci mają możliwość zrozumienia własnych emocji i przynosi im to natychmiastowe korzyści”.
  • W Norwegii opracowano zestaw dodatkowych pytań, jakie nauczyciel może zadawać dzieciom, które w trakcie zajęć Zippiego mówiły o trudnościach i problemach, jakich doświadczają. Jest to rodzaj rozwinięcia problematyki programu poprzez traktowanie dzieci w sposób nieoceniający i zachęcanie ich do sprawdzania różnych strategii radzenia sobie z trudnościami  i wymyślania nowych. W trakcie szkoleń, nauczyciele odtwarzają scenki, aby przećwiczyć zadawanie pytań.
  • Poziom przemocy w Trynidad i Tobago jest przerażający, wiele dzieci odczuwa tego skutki. Najczęściej ofiarami zbrodni są osoby w wieku ok. 17 lat. Program Przyjaciele Zippiego, który od niedawna jest wprowadzany w tym kraju, wyposaża dzieci w podstawowe kompetencje radzenia sobie w tych trudnych sytuacjach.

Seminarium było też okazją do zaprezentowania między innymi:

- materiałów i pomocy do realizacji Programu Przyjaciele Zippiego z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych (Kasia Cichocka - Segiet z Polski i Caroline Lifford z PFC – Anglia);

CL_SEN_presentation_male

- „Jeden dzień dla siebie” – pomysł z Brazyli, na warsztaty promocji zdrowia psychicznego i wsparcia osób zarządzających oświatą, decydentów, sponsorów;

- „Apteczka pierwszej pomocy psychicznej” – w Islandii do materiałów Programu Przyjaciele Zippiego dołączana jest magnesowa tabliczka z 10 wskazówkami „Jak dbać o dobrą kondycję psychiczną”. Sigrun Danielsdottir, reprezentująca Islandię, przedstawiła koncepcję tworzenia przez dzieci „apteczki” – pudełeczka pierwszej pomocy. Dziecko wkłada tam różne przedmioty, które mogą mu poprawić humor, pozwolą poczuć się lepiej w sytuacji trudnej lub będą mu przypominać o czymś ważnym, dobrym, bezpiecznym (dzieci Sigrun włożyły do „apteczki” np. zdjęcia, stary portfelik – przypominający dawny dom, grę przypominającą o tym, że zawsze można szukać rozwiązań, czy szaliczek z dzieciństwa zrobiony przez ukochaną babcię).

IMG_1781_male

- Koleżanki z Mauritiusa – pokazały, w jaki sposób zapewniają wszystkim dzieciom na tej małej wyspie, dostęp do pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Realizując Program Przyjaciele Zippiego, zobaczyły, jak wiele jest problemów do rozwiązania i jak bardzo ograniczony jest dostęp do psychologów i pedagogów mogących udzielić pomocy i wsparcia dzieciom.

- Lee Lin Kang z Singapuru zaprezentowała bardzo praktyczne sposoby włączania całej społeczności szkolnej, a nawet lokalnej – w promowanie zdrowia wśród dzieci i młodzieży.

IMG_1773_male

Nie sposób opowiedzieć o wszystkich pomysłach, przede wszystkim jednak  słowo pisane nie odda tej wspaniałej, twórczej i przyjacielskiej atmosfery, jaka towarzyszyła nam w murach dostojnej uczelni w uroczym miasteczku OXFORD.

 

By the way – czy wiedzieli Państwo, że nie ma jednego uniwersytetu Oxford? Na to,  co nazywamy Uniwersytetem Oxfordzkim składa się obecnie 39 Kolegiów, a New College jest jednym z najstarszych (nazwa „nowy” jest w tym przypadku również myląca).

 


Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015
Seminarium 2015
Seminarium 2015 Seminarium 2015