Lista trenerów
Umysł ludzki jest niczym ogród: jeśli chcemy, żeby rosły w nim piękne kwiaty, musimy najpierw go wyplewić. (…) Powinniśmy także sporządzić listę wszystkich naszych talentów i cech pozytywnych. Kwiaty nie będą potrzebowały wiele czasu, aby zakiełkować. Staniemy się bardziej świadomi naszych własnych dobrych cech i uzdolnień.
John Powell SJ Twoje szczęście jest w tobie
APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ
Gdy ktoś się zrani lub skaleczy sięga do apteczki pierwszej pomocy medycznej, by szybko opatrywać rany, zaklejać plastrem zadrapania lub podać leki uśmierzające ból. A co się dzieje, jeśli mamy do czynienia ze zranieniem emocjonalnym?
Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale by również odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną.
Celem programu APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E.P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.
Program składa się z 10 części tematycznych, które koncentrują się na kształtowaniu pozytywnych postaw i zachowań, poprzez rozwijanie odporności psychicznej oraz optymistycznego podejścia do życia.
Zasady prowadzenia zajęć
Czas - Program składa się z 10 części tematycznych. Każda z nich obejmuje 3 spotkania po 45 minut, prowadzone zazwyczaj raz w tygodniu. Zakłada się, że optymalne rezultaty przyniesie zrealizowanie wszystkich spotkań w trakcie jednego roku szkolnego. Program został tak zbudowany, że dwa pierwsze spotkania w każdej części są najistotniejsze dla danego tematu, a trzecie spotkanie ma charakter rozszerzający. W przypadku, gdy z powodu ograniczeń czasowych nie można przeprowadzić programu w całości, trzecie spotkania mogą być realizowane w kolejnym roku szkolnym jako swoista kontynuacja programu APTECZKA.
Zajęcia z dziećmi mogą być prowadzone w ramach godzin wychowawczych, psychoprofilaktycznych, dodatkowych zajęć dydaktycznych.
Program APTECZKA można potraktować jako projekt, który realizujemy z całą klasą lub placówką, przez cały rok szkolny każdemu z 10 tematów poświęcając jeden miesiąc. Mogą to być również tematy przewodnie programu wychowawczego.
Najważniejszym zadaniem nauczyciela prowadzącego spotkania w programie APTECZKA jest zapewnienie bezpiecznej, przyjaznej, nieoceniającej atmosfery, aby dzieci mogły się angażować i wypowiadać bez obaw o ocenę, krytykę, czy wyśmianie przez rówieśników.
Nasze doświadczenia z tym programem pokazują, że już po pierwszych spotkaniach można dostrzec efekty i zmiany w samopoczuciu zarówno uczniów, jak i nauczyciela. Jesteśmy głęboko przekonane, że istotą procesu kształcenia i wychowania jest tworzenie warunków do harmonijnego rozwoju wszystkich sfer osobowości każdego ucznia, a dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne dziecka wpływają na jego motywację do nauki i zwiększenie możliwości poznawczych, co przełoży się również na podniesienie wyników w nauce.
Zapraszamy do współpracy!
Sylwia Wierzchowska i Elżbieta Nerwińska - autorki
Materiały, zasoby do programu:
Zasady realizacji programu
Program Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej może być realizowany przez nauczycieli, psychologów, pedagogów z uczniami w wieku 8 – 12 lat. W trakcie jednego lub dwóch lat szkolnych nauczyciel prowadzi zajęcia w wymiarze dwóch lub trzech spotkań z każdej z dziesięciu części, razem jest to 30 spotkań.
Zajęcia z dziećmi prowadzone są na podstawie opracowanych scenariuszy i materiałów dodatkowych. Przed przystąpieniem do realizacji programu nauczyciele uczestniczą w szkoleniu (14 godz. dydaktycznych), prowadzonym przez przeszkolonych trenerów programu APTECZKA. Celem szkolenia dla realizatorów jest zapoznanie z programem i najważniejszymi informacjami dotyczącymi realizacji zajęć z dziećmi. Szkolenie ma formę warsztatów, w trakcie których nauczyciele wykonują ćwiczenia i zadania, które pomagają zrozumieć podstawowe założenia psychologii pozytywnej i jej zastosowanie w programie. Na podstawie szkolenia i materiałów mogą prowadzić zajęcia w kolejnych latach z kolejnymi grupami dzieci.
W celu zapisania się na szkolenie należy wypełnić elektroniczne zgłoszenie poprzez stronę: https://szkolenia.pozytywnaedukacja.pl; Korzystając z tego adresu można również zamówić szkolenie dla grupy minimum 12 nauczycieli, wtedy do Państwa przyjedzie trener. Koszt programu Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej dla jednego nauczyciela wynosi 700,00 zł od osoby.
Program APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ składa się z następujących elementów:
Nauczyciel może prowadzić zajęcia w kolejnych latach z następnymi grupami dzieci bez konieczności dokupowania jakichkolwiek materiałów dodatkowych.
Realizacja programu powinna przyczynić się do rozwijania w dzieciach umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami poprzez kształtowanie uważnego myślenia, budowania pozytywnych przekonań, wiary w siebie i zrozumienia dla innych.
Celem programu APTECZKA jest rozwijanie w dzieciach w wieku 8-12 lat podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do samodzielnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych, by wzmocnić ich odporność na stres, kształtować optymistyczne, pozytywne nastawienie do życia. Autorki programu - Sylwia Wierzchowska oraz Elżbieta Nerwińska, podążając za założeniami psychologii pozytywnej, sformułowanymi przez amerykańskiego psychologa Martina E. P. Seligmana, przyjęły, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.
W programie APTECZKA wykorzystana została koncepcja UWAŻNOŚCI (Mindfulness) oraz opracowana przez Jon Kabat – Zinna metoda redukcji stresu w oparciu o uważność. Na ich podstawie zaproponowane zostały działania mające na celu rozwijanie i wzmacnianie następujących umiejętności: rozpoznawania i nazywania uczuć, uważnego słuchania, współpracy, budowania dobrych relacji z innymi, rozpoznawania i przekształcania przekonań ograniczających oraz kształtowanie postaw: optymizmu, współpracy, kreatywności, wytrwałości, dbania o zdrowie, szczerości, życzliwości, wdzięczności i odwagi w snuciu marzeń.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
„Można powiedzieć, że żyjemy tylko wtedy, gdy nasze serca są świadome posiadanych skarbów.”
Thornton Wilder
Program wyrósł z marzeń i potrzeb autorek związanych z potrzebą kształtowania pozytywnego postrzegania siebie i świata. Rozwijał się powoli od roku 2009, ale szczególnego wiatru w żagle dostał pod wpływem 10 Wskazań dla zachowania zdrowia psychicznego i projektu Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej dla dzieci, zaprezentowanego przez Sigrun Danielsdottir z Islandii na międzynarodowych warsztatach dla koordynatorów programu Przyjaciele Zippiego (Oxford 2012). Programy te są jednak zupełnie niezależne i autorki polskiego programu nie korzystały z materiałów do programu zrealizowanego w Islandii.
Sylwia Wierzchowska – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, pedagog, tutor, trener umiejętności psychospołecznych i programów promocji zdrowia m.in.: Przyjaciele Zippiego, Szkoła dla Rodziców i Wychowawców, Program Wspierania Rodziny, Odyseja Umysłu. Autorka i współautorka własnych programów m.in.: Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej, programów kształtujących umiejętności społeczne, tutorskiej metody na rodzinne spotkania przy stole; gier edukacyjnych;
Elżbieta Nerwińska – pedagog, nauczyciel, tutor, trener programów: Przyjaciele Zippiego, Strażnicy Uśmiechu, Tutoring Szkolny. Przez wiele lat związana z systemem doskonalenia nauczycieli, m.in. dyrektor Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, dyrektor i twórczyni Centrum Pozytywnej Edukacji – niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli.
Rok szkolny |
Ilość szkoleń |
Ilość uczestników |
2016/17 |
19 |
258 |
2017/18 |
27 |
377 |
2018/19 |
35 |
517 |
Razem |
81 |
1152 |